Året der gik 2023 – 23 tanker og tilbageblik fra RejseKompasset

Sidste år fik vi sammensat en “Året der gik 2022” og året før en “Året der gik 2021”, så nu er det simpelthen blevet en tradition – og ærligt, så er det også en skøn måde at se tilbage på året der gik.

Så vi har nu fået sammensat en “Året der gik 2023 med 23 tanker og tilbageblik” om hvad året har budt os.

Det har været et meget begivenhedsrigt år for os med rejser, investeringer og et par store familie-mærkedage.

Vi har rejst sammenlagt i lidt over 3 måneder i 2023 og det har været nogle intense oplevelser vi har fået i år.

Nedenfor kan du læse hvordan vores liv har snurret sig om 23 tanker og begivenheder der er sket i året der gik 2023.

Rejsekompasset i Indien

23 ting som 2023 har budt på af tanker, oplevelser og udfordringer

FORÅR 2023

1. Besøger Taj Mahal

Vi krydser en kæmpe seværdighed af på vores bucketliste, da vi i starten af marts tager til Indien.

Det enorme majestætiske Taj Mahal får nemlig et visit.

Vi træder indenfor i komplekset kl. 6 om morgenen, sammen med tusinder andre mennesker. Men alligevel synes vi at det er en af de bedste oplevelser vi har fra Indien.

Solopgangen over Taj Mahal er fortryllende og man får et lille sus i maven, når man træder ind i mausoleet, som står i den skinnende hvide marmor.

Kan kun sige, vi fortryder det ikke – og vil på det varmeste anbefale et besøg.

Besøgte Taj Mahal i året der gik

2. Listede efter vilde elefanter i Periyar

Vi vil gerne indrømme at vores 6 ugers rejse til Indien, måske var 5 uger for lang.

Vi kæmpede lidt derude. Eller jeg (Christina) gjorde. Men det er en helt anden historie.

Derfor sætter vi pris på sådanne oplevelser vi havde i Periyar Nationalpark i det sydlige Indien.

Bare os to og med en ranger gik vi på eventyr i parken med iglestrømperne godt op omkring knæene. Vi skulle nemlig ud og finde dyrelivet i nationalparken.

Og dyreliv fandt vi – eller det fandt os. Du kan læse om vores eventyr i parken her og om hvorfor vi pludselig skulle løbe igennem junglen.

Sydindien rundrejse - Periyar nationalpark

3. Oplevet en af verdens største hovedstæder

Delhi! Store kaotiske, beskidte Delhi!

Men bestemt et besøg værd.

Vi fik opholdt os et par dage i byen og fik suget alle indtryk til os. Alle seværdighederne og alle de stirrende blikke. (det er inderne nemlig rigtig gode til)

Det er på ingen måde muligt at beskrive Delhi… oplevelserne, lugtene, blikkene, beskidtheden og alt kaosset – den må opleves! Byen var virkelig en oplevelse.

Vi har fået skrevet en guide til Delhi med seværdigheder og hvor man skal bo. Efter selv at have researchet og opholdt os i byen.

Det røde fort - Seværdighed i Delhi

4. Helt tæt på reddede elefanter

På vores rejse rundt i Indien så vi hvordan elefanter blev behandlet som slavedyr. De skulle ride turister op til diverse forter eller fra et sted til et andet.

Vi er ikke fans af den slags dyremishandling.

Derfor undersøgte vi om vi kunne støtte nogle, som faktisk passede på elefanterne i Indien.

Og i Jaipur fandt vi Elefantastic. Her var nogle elefanterne reddet fra at slæbe turister op til det nærtliggende Amber Fort og fra cirkus i landet.

Vi kom helt tæt på elefanten Chandi, som vi kunne give lidt mad, give et spulebad og gå en tur med hende.

Det var en fantastisk oplevelse og der blev ikke brugt hakker, kæder eller andre magtredskaber. Elefanterne så ud til at have fået et fint afslappet liv.

Tæt på elefanter i Indien

5. Indien fra kaotisk til fredfyldt

Vores rundrejse i Indien tog os rundt til hektiske storbyer i det nordlige Indien til de mere stille og fredfyldte sydlige egne.

Det var noget af en kontrast! Og selvom du lige har læst at vi måske tilbragte 5 uger for meget i landet – så fortryder vi ikke vores rejse. For vi fik oplevet SÅ mange ting.

Fra de store seværdigheder i den gyldne trekant, til døden i Varanasi, koloniprægede Kolkata til det smukke grønne sydlige Indien med en bådtur i Keralas Backwaters, hvor alt gik galt.

Du kan læse om vores rejse til Indien her: Vores 6 ugers rundrejse i Indien – et kulturfyldt, farverigt og kaotisk eventyr

Et lille råd: en rejse til Indien er ikke ferie – det er et eventyr!

Bådtur Kerala Backwaters - rejse til Indien

6. Første job som amatørfotograf

Foråret 2023 blev også, hvor jeg for første gang blev betalt for at tage billeder til en konfirmation.

Jeg (Christina) har altid været vild med at tage billeder – lige fra mine tidlige skoleudflugter har jeg haft et kamera i hånden. Og ja, jeg har idag rigtig mange billeder både digitalt, men også i papir, som jeg ikke har fået scannet op i skyen.

(Men det skal vi igang med – for vi har for et par måneder siden fundet det perfekte sted at opbevare vores billeder i skyen. Der er nemlig ubegrænset plads og til samme pris som ved Dropbox!)
Er du også på udkig efter ubegrænset plads til dine billeder – så kig mere på Onlime.dk (et godt reklamelink og det er dansk/norsk 🙂

Familie og venner har altid spurgt mig om jeg ville tage billeder af konfirmationer og andre lejligheder, som jeg altid har gjort gratis.

Men igennem en veninde kom i foråret nu en “rigtig kunde”. Det var både fedt, men også lidt grænseoverskridende.

7. Min kære gamle farmor…

Jep, i en alder af 42 år har jeg stadig min farmor.

Og hende kunne vi i foråret fejre, da hun rundede hele 95 år.

Hun betyder meget for mig og hun er også en af grundene til at vi ikke bare stikker af og bliver digitale nomader på fuldtid.

Min farmor er den sejeste kvinde jeg kender. Hun bor inde midt i København på 4. sal uden elevator. Der har hun boet i over 70 år. Så hun kender København bedre end nogen anden.

Og det er fantastisk at høre hende fortælle historier om vores familie og om livet i København. For selvom hun ikke lige kan huske hvad hun fik til aftansmad i forgårs, så kan hun huske alt hvad der skete i hendes liv for 60-70 år siden.

95 års fødselsdag i året der gik 2023

SOMMER 2023

8. Inviteret på pressetur

I maj 2023 tikkede der en mail ind i indbakken.

Vi får virkelig mange email, så der skal kigges godt og grundigt om det er fup eller om der faktisk er noget reelt.

Denne gang var der noget reelt – og meget anerkendende!

Amazing Thailand havde simpelthen kontaktet os og spurgt til om vi ville med på en pressetur til Thailand med alt betalt, hvor vi blot skulle dele turen på de sociale medier og skrive et par blogpost.

Det kunne vi selvfølgelig ikke sige nej til.

Det var et kæmpe skulderklap og vi har 100% taget det til os.

Kokosnødde-drik på strandbar på Koh Samui

9. Oplevede 3 af Thailands tropeøer

Da der kun var plads til én af os, så tog jeg (Christina) afsted – Kenneth havde kunder i kalenderen han ikke kunne rykke.

Så i juni gik turen gik til de tre thailandske øer – Koh Samui, Koh Phangan og Koh Tao.

Med fokus på bæredygtighed kom vi rundt til fine restauranter, oplevede nogle specielle seværdigheder og boede på bæredygtige hoteller.

Du kan læse om min uges rejse med Amazing Thailand her –> oplevelser på tre af Thailands tropeøer her.

Besøger Thailand i året der gik 2023
Rejser til Thailand i året der gik 2023

10. Ungerne bliver så dygtige

Hvis du har læst med i et stykke tid, ved du at Kenneth og jeg tilsammen har fire store børn.

En dreng og en pige hver.

Lige nu er de i alderen, hvor uddannelse er vigtig for dem og det er vildt at følge med i deres udvikling.

Min datter afsluttede i sommeren 2023 sin HF og jeg var den stolte mor der gav hende hue på. Det var en stor dag.
Nu holder hun et sabbatår, tjener lidt penge inden en uddannnelse kalder til sommer.

Kenneths søn afsluttede et sabbatår og valgte at starte på Roskilde Universitet efter sommerferien og hans datter startede på HF uddannelsen.

Det bliver spændende at se hvad der venter dem i fremtiden.

Nu tænker du sikkert – hvad med den sidste?

Min søn – vores ældste af alle børnene er uddannet tømrer for et par år siden og har etableret sig et liv med kæreste, bolig og fast indkomst.

Student i året der gik 2023

11. På årlig vandretur i det svenske

Hvert år tager Kenneth og hans søn en vandretur i Sverige. Det er bare en forlænget weekend, hvor de får vandret, sovet i shelter og får noget far/søn kvalitetstid.

Og det gjorde de også i sommeren 2023. Dog kom der lige lidt sygdom ind over, så turen blev lidt forkortet, men de prioterer den og afsted kom de.

Men det betød at de denne gang tog den “lette udgave” ved at køre i bil derover. Normalt plejer de at tage turen til Sverige med det offentlige og i Sverige vandrer de fra sted til sted.

Sverige tur i året der gik 2023
Der bliver planlagt Sveriges tur

12. Fik fejret mine forældres sølvbryllup

En af de store familie mærkedage var i august, da det ene hold af vores forældre kunne fejre sølvbryllup.

Så det skulle naturligvis fejres med hele paletten af æresport, morgensang og fejring.

Men som den ældste i søskendeflokken og med en søster i nordjylland uden mobildækning og en bror der var kommet hjem og bo hos forældrene op til sølvbrylluppet, kunne jeg godt mærke presset.

Men så var det var godt at kunne få hjælp af min tømrer-søn til selve porten – så skulle den bare pyntes.

Alt gik rigtig godt og de blev overrasket da en stor bunke familie og venner stod foran deres dør kl 7 om morgenen og sang “I østen stiger solen op”

Og det var det vigtigste.

Forældres sølvbryllup i året der gik 2023

13. RejseKompasset fyldte 2 år i sommers

Vi kan godt lide at gøre denne dag til en mærkedag.

På den måde kan vi sammenligne statistikker og analysere hvor meget vi er vokset, hvad der er sket for os og meget andet.

Denne gang, da vi fyldte år snakkede vi ikke så meget om os selv – og om hvor godt det går i vores lille rejseunivers.

Istedet valgte vi at fremhæve de danske rejsebloggere som har været med til at inspirere os og som vi synes gør det mega godt derude.

Klik på billedet og find de 10 bedste rejsebloggere i 2023 efter vores mening.

EFTERÅR/VINTER 2023

14. Stået på den sydligste spids af Afrika

Efter en meget begivenhedsrig sommer, blev det atter tid til at stikke af.

Denne gang fik vi nogle helt fantastiske oplevelser på vores rejse til Sydafrika – og kan godt afsløre at denne rejse ville vi slet ikke hjem fra, som vi ville med vores Indien-rejse.

Vi tog først nogle lækre oplevelser i den sydlige del af landet, hvor vi blandt andet fik den oplevelse at stå på den sydligste spids af Afrika.

Det var ikke helt på samme måde som ved Skagen. Her kunne vi kun stå inde på land med fødderne i hvert sit hav – men symbolikken var super cool.

Afrikas sydligste punkt

15. Ned i bur til hvidhajen

Eller det håbede vi, men vi blev slemt skuffede.

Vi kom ned i hajbur. Men for det første var det slet ikke sådan en rolig og behagelig oplevelse som jeg havde oplevet da jeg var i hajbur i Australien.

I Sydafrika havde vi ikke noget mundstykke, så vi skulle holde vejret hver gang vi gik ned, men med det resultat at jeg fik slugt en masse af det ulækre fiske-reste-madding-vand.

Og for det andet, så så vi ikke nogen hvidhajer. De havde ikke set hvidhajer i over en måned – det var lidt trist.

Hvis du vil se vores hajbur-oplevelse, så kan du se vores episode her på YouTube.

Dykker med hajer i året der gik 2023

16. Fik set The Big 5 – og kysset en flodhest

Vores sydafrikanske eventyr var selvfølgelig ikke uden en masse safari.

Vi fik oplevet en masse nationalparker i Sydafrika, hvor det er muligt at se The Big 5.

Men vores største oplevelser var i den store Kruger Nationalpark, hvor vi fik set alle 5 – løver, leoparder, næsehorn, vandbøfler og elefanter. Og vi fik også opgraderet til en Big 7, hvor der bliver tilføjet geparder og flodheste.

Vi føler os meget heldige her.

Og selvom flodhesten siges at være Afrikas farligste dyr, så fik jeg muligheden for at kysse Jessica the Hippo

Helt fantastiske minder at se tilbage på!

Kragga Kamma Sydafrika
Tæt på dyrelivet i Sydafrika i året der gik 2023

17. Roadtrips til den store guldmedalje

Vi elsker at komme ud på roadtrips. Friheden, oplevelserne og udsigterne kan bare noget for os.

Så da vi planlagde vores sydafrikanske eventyr, så tænkte vi at der var en mulighed for at komme ud på roadtrip. Og det var der bestemt.

Vi tilbragte faktisk 5 ud af vores 6 uger i Sydafrika på vejene.

Først så tog vi et 14 dages roadtrip fra Cape Town langs Garden Route op til Port Elizabeth – du kan læse her om alle vores eventyr på ruten.

Og derefter fløj vi til Johannesburg, hvor vi lejede en lidt større bil og kom ud på et fantastisk roadtrip med lækre udsigter, utrolige oplevelser og fik nogle uforglemmelige øjeblikke.

Du kan læse om vores sidste roadtrip her –> Et kør selv eventyr i Sydafrika med safari, vandfald og skønne ophold

Sydafrika safari roadtrip

18. Første tyske julemarked

Så ramte vi december og ja, det er faktisk rigtig, vi har aldrig oplevet et tysk julemarked før nu.

Faktisk gav vi turen til mine forældre i sølvbryllupsgave.

En tur til Lübeck med en overnatning. Det var super hyggeligt – stemningen, lysene og atmosfæren – det kan helt bestemt noget.

Men hold da op hvor er der mange mennesker. Men det betyder ikke at vi er skræmt helt væk – er sikker på vi skal ud og opleve flere af Europas julemarkeder.

Jul i Lubeck

19. Julemagi i Paris

Weekenden efter tog Kenneth og jeg på en lille forlænget weekend til Lysenes by.

Og det kaldenavn kan de ikke løbe fra, specielt ikke mens julen er i byen.

Det var en rigtig fin weekend, som blev lidt spontant booket af Kenneth, da jeg i sommers nævnte at vi havde et gavekort til et par overnatninger i en europæisk storby.

Det plejer ikke at ligne ham, da det er mig der står for al rejseplanlægningen. Og helt uden at spørge om vi skulle noget i den weekend, så fik han da booket tur/retur fly. Det var det mest imponerende 🙂

Hotelopholdet og ekstra ophold, tog jeg mig selvfølgelig af 😉

Paris i julen
Jul i Paris

ALT DET GENERELLE DER ER SKET I ÅRET DER GIK 2023

20. Babyboom i 2023

Året der gik 2023 blev virkelig et baby boom år i vores familiie.

Både i 2021 og 2022 fik vi ét lille nyt familiemedlem, men i 2023 blev det ikke kun 1 eller 2, men hele 3 nye poder der blev tilføjet til vores i forvejen ret store familie.

Lille Kenza kom i marts,
Lille Storm kom i maj og
Lille Olivia kom i oktober

Så nu er vi blevet moster/faster og onkel til hele 13 nevøer og niecer. Sikke en fest vi snart kan holde 🙂

21. Nyt kamera udstyr

2023 blev også året, hvor vi tænkte at det var ved at være på tide at få skiftet vores 10 år gamle Canon 600D ud. Så i forbindelse med mit første “job” som “fotograf” blev vi enige om en opgradering.

Men som du ved hvis du har læst med på bloggen i et stykke tid, så er vi de ultimative spare-nørder, så vi køber aldrig ting fra nyt. (kun med meget få undtagelser)

Så vores valg faldt på et relativt fornuftigt Canon 6D Mark II, så vi ikke skulle ud og skifte hele vores samling af objektiver.

Men da Kenneth fandt ud af at vi skulle på safari, så måtte der et objektiv med der kunne række lidt længere end dem vi havde. Og vi fandt et fint brugt objektiv på mpb.com

Mpb.com er en rigtig fin side med brugte kameraer og objektiver og vi har handlet der et par gange uden problemer.

Fra canon 600d til 6d II

22. Ny bil!

En anden investering vi måtte gøre os, var en ny bil.

Ny brugt bil!

Det er en stor beslutning og det tog os flere uger at vælge den rigtige.

Nu tænker du nok, hvorfor har I brug for bil, når I rejser 4-6 måneder om året?

Tja, RejseKompasset tjener desværre ikke nok til at vi begge kan kalde os rejsebloggere, så Kenneth har stadig et job. Det er dog et job med virkelig meget frihed til at rejse, men når vi er hjemme skal han have mulighed for at besøge kunder, som kan ligge på hele Sjælland.

Og så er vores familie også spredt ud over Sjælland, så det er rart at kunne komme frem og tilbage uden af tænke på køreplaner, forsinkelser osv.

Men vi har ikke brug for en stor fancy Tesla, men bare en lille billig bil, som er pålidelig og starter hver gang, så vores valg faldt på en lille mørkeblå Kia Rio.

Ny bil i året der gik 2023

23. Sidste rejseoplevelser annulleret

Det var vores tanke at stikke af igen inden jul og derfor havde vi også meldt ud til familien at de ikke skulle tænke på julegaver til os.

Vi havde kig på nogle flybilletter til Mexico ved et charterbureau, hvor vi kunne komme afsted den 22. dec. (Det er ingen skam at flyve med charterfly, når de kan udkonkurrere ruteflyene)

Vi havde is i maven og priserne faldt stille og rolig, men 2 dage før afrejse, da vi var klar til at taste vores kreditkortoplysninger ind, lå Kenneth med næsten 40 i feber og vi revurderede situationen.

Og skæbnen ville at han fik hevet mig med ned i feber-kælderen og vi har nu i 14 dage – hen over jul og juledagene ligget og pudset næse med blanke øjne i en influenzaligende zombie tilstand.

Så det blev en lidt sølle jul, men vi havde i det mindste hinanden.

Planen med at tage de billige billetter til Cancun, var at stige på en Ado bus mod Belize. Det er et land vi ønsker at komme til, men det er som om hver gang vi planlægger et visit dertil, så bliver vi forhindret. Vi har nu forsøgt 3 gange…

Men mens vores sygdom stille er på vej ud af vores systemer, så bobler der nye rejseplaner og vi er ved at se på at komme ud i verden igen.

Kom med på eventyr!

Tilmeld dig vores rejseunivers, hvor vi skriver om rejser, oplevelser, udfordringer og mange andre spændende rejserelateret ting.
Vi rejser ud 2-3 gange om året i et par måneder til forskellige steder i verden.
Så kom med ud på eventyr!

Og med disse tanker og tilbageblik for året der gik 2023 ønsker vi familie, venner og alle RejseKompassets læsere og følgere rigtig Godt Nytår – og pas på jer selv derude.

Læs også om vores tanker og tilbageblik på:

Del gerne denne post på din: