Året der gik 2021 – 21 tanker og tilbageblik fra RejseKompasset

Dette år har været lidt af en hvirvelvind, det startede helt som det skulle, men endte ikke helt som vi havde forventet.

2021 blev simpelthen året, der er gået alt for hurtigt. Eller ihvertfald halvdelen af det.

Vi har brugt året på at træde ud af vores comfort-zone, gøre ting vi aldrig i vores vildeste fantasi havde forestillet os at skulle gøre og både blive slået frem og tilbage på vores drømme.

Som du nok ved, så rejste vi i december 2020 ud i verden for at blive digitale nomader.
Vi havde opsagt boligen, bilen og solgt godt ud af vores ting. De få ting vi havde tilbage i vores liv blev opbevaret hos Shurgaard på 9 kvm.

Det har været et vildt år – et anderledes år. Vi er stolte af os selv og hvad vi har opnået og oplevet.

Hvis du følger os på Instagram, så har du måske set nogle af billederne før.

Dog har vi også tanker på vores liste der reflekterer over lidt mere personlige ting, som ikke er blevet delt før.

Året der gik reflektioner
Panama strand

Kom med på eventyr!

Tilmeld dig vores rejseunivers, hvor vi skriver om rejser, oplevelser, udfordringer på rejser og mange andre spændende rejserelateret ting.
Vi rejser ud 2-3 gange om året i et par måneder til forskellige steder i verden.
Så kom med ud på eventyr!

21 ting som 2021 bød på af oplevelser, udfordringer og tanker

1. De første 7 måneder af 2021 bød på kæmpe oplevelser i 9 lande

Vi startede vores nomadeliv i det Mellemamerikanske. Først blev det til Mexico, Guatemala, Costa Rica og Panama.

Dernæst stod en tur til Balkan-landene også på vores liste. Så vi rejste derfor rundt med bus, bil og tog i Serbien, Kroatien, Bosnien, Montenegro og Grækenland.

2. Vi tilbragte nytårsaften i millionbyen Mexico City – total spøgelsesby!

Da vi ankom til Mexico City blev vi fortalt af vores Uber-chauffør, at byen var i Rød Zone. Rød zone betød at byen var i total lock-down.

4 dage med mad bragt til vores hotelværelse fra Uber Eats og en nytårsaften vi aldrig troede vi skulle opleve.

Intet fyrværkeri, ingen mennesker på gaden, ingen larm – total spøgelsesby!

Mexico City

3. Ud af året der gik, er vores absolutte highlight; at vi besteg Acatenango med udsigt til aktiv vulkan

Dette er nok vores vildeste bedrift til dato. Vild oplevelse og kæmpe udfordring!

Hold nu op!

Vi besteg Guatemalas næsthøjeste bjerg, som er knap 4000 meter, på omkring 8-9 timer.

Ikke nok med det, med en overnatning på toppen havde vi direkte udsigt til den aktive vulkan, Fuego, der går i udbrud ca hver halve time.

Det var helt sikkert en nat med bulder og brag – og en oplevelse vi aldrig glemmer!

Acatenango
Kenneth og aqua
Fuego

4. Costa Rica – landet der overraskede os mest

Det var sundt, frodigt og grønt. Lækre kilometerlange badestrande med det kogende varme hvide sand og det lækre lune vand.

Infrastrukturen var god. Costa Rikanerne var super flinke. Dyrelivet var eminent.

Ren Pura Vida! Vi kommer helt sikkert tilbage!

Lækker strand Costa Rica
Solnedgang Costa Rica

Bonus: Et helt eminent dyreliv

Vi er stadig i Costa Rica, for det land er jo fantastisk!

Hvor mange kan lige sige at de har set dovendyr, store flotte tukaner eller brøleaber hængende over sig – uden at have været i en zoo?
Vi har oplevet det vildeste dyreliv helt tæt på og det er vi ret fascineret over.

Tukan
Dovendyr i Costa Rica
Brøleabe

5. En grænseovergang der burde have taget flere timer – tog os kun 30 minutter

Endnu en at de ting, der overraskede os, var da vi krydsede grænsen fra Costa Rica til Panama.

Vi havde hørt at denne grænseovergang kunne tage virkelig virkelig lang tid pga. flere hunderede mennesker som krydsede grænsen hver time.

Vi vidste, vi rejste i corona tiden, men at vi skulle gå over grænsen HELT ALENE og havde fri adgang til immigrationen m.m. helt uden kø eller ventetid, var absolut ikke hvad vi forventede.

Helt sikkert også en oplevelse, der vil stå som en af de gode.

Costa Rica til Panama
Panama Immigration

6. Sejlede med de ”store drenge” på Panama Kanalen

En drøm som gik i opfyldelse!

Mens vi var på en udflugt i Panama, havde vi en sejltur på Panamakanalen. Vi var en lille båd med plads til højst 12 mennesker, men at vi susede forbi alle de store containerskibe på kanalen var virkelig en oplevelse.

Vi fik også vinket op til et stort Chiquita skib, fuldt lastet med bananer og sikkert på vej til Europa.

Panama Kanalen
Chiquita skib

7. Tilbage til job og lejlighed i Danmark

Mens vi rejste rundt, arbejdede Kenneth stadig for kontoret i Danmark (som digital nomade) og jeg som freelancer.

Han fik ny chef i løbet af de måneder vi rejste. Ny chef betød desværre også nye ideer, så da remote-kontrakten skulle fornyes blev den opsagt med kort varsel og han var tilbage på kontoret efter 7 måneders rejse.

Jeg tror ikke helt det var gået op for os, at vi måtte til at indrette os i Danmark igen.
Så først efter 3 måneder boende hos Kenneths søster og mand tænkte vi, at deres gæstfrihed var opbrugt og vi måtte finde os en lejlighed.

8. Nyt job til Kenneth

Der lyder et gammelt ordsprog, at når én dør lukker, åbnes der en anden. Dette skete også for Kenneth.

Der opstod en unik mulighed for at skifte til en ny virksomhed i kraftig vækst og det var et perfekt match.

To måneder efter at vi var kommet hjem, blev han ansat et sted, der forstår at det at rejse og arbejde remote, betyder noget for os.

Nu skal prøvetiden bare overståes, en masse skal læres og så er vi forhåbentlig ude snart igen.

Digitale nomader

9. RejseKompasset blev til…

Tja, blog-livet har vi haft de sidste 6-7 år, men når man som jeg er så perfektionistisk og gerne vil have alting (som i alle SoMe-kanaler, alle blog-navne mm.) til at lyde godt både for SEO og jer læsere, så har vi været igennem en del blog-navne undervejs.

Først startede jeg (Christina) med min blog, LifebyLauruhn.

Dette skal man jo aldrig gøre, der er hverken nogen der er vældig interesseret i dit liv (med mindre du er superstjerne) og der er slet ingen der kender mit efternavn, Lauruhn.

Så ud med det og ind kom blognavnet, Compass and Coconuts. Det var jo nærmest ligeså slemt.

Compass and Coconuts klarede sig fint som et .com-domæne, men knap så fint som et .dk-domæne.

Derfor har vi nu taget en helt ny vej og RejseKompasset er blevet til.

RejseKompasset bliver holdt på dansk, fordi vi godt vil ind på det danske marked med foredrag, gode ruter og meget mere – sig til hvis der er noget du kan bruge os til 😉

Rejseblog

Du kan også finde os på andre kanaler som:

Vores YouTube kanal, hvor vi hedder Chris and Ken. Vi har valgt at tale engelsk på vloggen, fordi der bare er et større publikum.

Vores Instagram hedder også Chris and Ken, som også drives på engelsk – men der er altid nogle fine billeder at like. Så du er velkommen til at følge os der.

På Facebook har vi både en engelsk side, Chris and Ken og en dansk side, RejseKompasset.
Er du også på Facebook, så er du velkommen til at finde os.

10. Lille nyt familiemedlem

Vi er beriget med i alt 9 søskende, som har leveret 8 stks niecer og nevøer de sidste 13 år.
Sidste skud på stammen, blev lille Isaac, der kom til verden præcis på hans termins-fødselsdag i midten af august.

Året der gik - Isaac

11. Fik stjålet mobil i Cancun

Dette er bare typisk mit held!

Vi tog os en dag på stranden i Cancun, hvor vi begge gik i vandet.

Da vi pakkede sammen og var på vej tilbage til bussen, opdagede vi at min telefon var væk. Vi gjorde alt hvad vi kunne for at få den tilbage, men forgæves.

Jeg var grædefærdig!

Billeder fra en to måneders rejse igennem Mexico og Guatemala var væk.
(Vi lærte den hårde måde, at uploade til skyen med det samme)

12. Vi er blevet interviewet!

Det her er lidt cool – synes vi selv 🙂

Efter 4 måneders rejse blev vi kontaktet af en dansk radio-podcaster som også rejser rundt som digital nomade.
Han så vi var i Panama City, som han også selv var og han kontaktede os via vores instagram.

Det var super inspirerende og enormt spændende at møde en dansker der havde sagt farvel til Danmark i 2016.

Men mest vildt var at Palle Bo fra Radio Vagabond var interesseret i os og vores historie.

Så der sad vi, 2 uskyldige rejsevloggere med Radio Vagabond på en bænk, i en park, midt i Panama City.

(Tror desværre ikke vores interview er ude endnu, men det skal nok komme på her, så snart det er ude)

Interview RadioVagabond

13. Har fået det gyldne coronapas

Vi tillader os at være helt ærlige i dette afsnit omhandlende Coronaen og vaccinationerne.

Vi tog ud i verden for 12 måneder siden, vi har oplevet fantastiske lande, byer og områder. Vi har siddet i fyldte chickenbusses, har været rundt ved turistattraktioner med mange andre mm.

Det vi gerne vil forsøge er, at man skal leve livet i oplevelser – ikke i frygt.

I stedet for at corona-livet har overtaget os, så lever vi et liv, hvor vi accepterer der er frygtelige sygdomme derude, (ikke kun corona) men lever et liv med kram og livsglæde.

Det gyldne coronapas er vi begge indehavere af, men kun så vi kan rejse. Hvis ikke Sydøstasien kræver flere vaccinationer, så bliver vi på de to stik og nix weiter.

Vaccination
Corona Stik

14. Har rejst med de tomme fly

Dette har været virkelig noget af en oplevelse.

På de 15 fly vi har sat os op i, i 2021, var dem over Atlanten nogle af de bedste vi længe har oplevet.

Hvem behøver at flyve på business, når man kan få 4 sæder at ligge på, hver.

Det er jo selvfølgelig frygteligt at flyindustrien har mistet millioner hen over krisen, men det har godt nok været nogle lækre flyvninger, som vi nok ikke får i samme omfang.

15. Været på kæmpe kirsebær-rov i det nordlige Grækenland

Nok det lækreste frugt-landskab vi har kørt igennem. Kæmpe plantager med store flotte kirsebær og lækre ferskner, så langt øjet kunne se.

Vi så flere trucks køre rundt med plukkere og kasser stablet på ladet, fyldt med lækre sort-røde kirsebær.

Og selvfølgelig holdte vi ind for at smage på det hele. Mums.

Kirsebær seværdighed Grækenland
Kirsebær Seværdighed Grækenland
Fersken i Grækenland

16. Har fået skæld ud af Zeus (2 gange)

Dette er faktisk lidt overtroisk, men også lidt sjovt. Da vi kørte mod Olympen og mod det arkæologiske område ved Dion gik vi og snakkede om Zeus og hans kræfter.

Specielt da vi oplevede det arkæologiske område Dion var han med os…

Se f.eks med her, hvor Kenneth undskylder overfor Zeus:

17. Den ældste af vores 4 sammenbragte børn flytter for alvor hjemmefra

Som du nok har læst på vores om-side, så har vi 4 sammenbragte store børn.

Den ældste fylder præcis i dag (29. dec) 21 år og han har netop skrevet under på sin første lejekontrakt til en rigtig lejlighed.

Mor her er kæmpe stolt.

18. Den anden ældste har bestået køreprøven

Og den næste i rækken, fik et par dage før jul, politiets godkendelse til at færdes på vejene.

Super flot gået og en dejlig tidlig julegave.
Vi glæder os til at blive hentet fra lufthavnen næste gang 😉

19. 4.000 seer timer og over 40.000 visninger på 365 dage

Vores YouTube kanal, Chris and Ken, nåede et par dage før vi havde haft den i et år, at ramme 4.000 sete timer og havde fået over 40.000 visninger.

For at specificere hvad dette betyder: Hvis du starter en YouTube kanal, kan du, hvis du opnår 1.000 abonnenter og 4.000 seer timer inden for et år, sætte irriterende reklamer på dine videoer og dermed måske få lidt indtjening og andel i de mange millioner YouTube tjener på annoncer.

Så vi mangler blot, at de rigtig mange der ser vores videoer også abonnerer på vores kanal – vi mangler kun omkring 600 😉

Forskellen på seer timer og visninger er; det ene er YouTube der har udregnet hvor mange minutter der er blevet set af dine videoer og visninger er antallet af gange der er klikket på dine videoer for at blive set. Uagtet om det kun er ét sek eller hele videoen.

20. En uge på Poros med vores to mellemste

Vi afsluttede vores 7 måneders rejse, ved at spørge vores to (dengang) 18-årige børn om de havde lyst til at spendere en uge sammen med os på den græske ø, Poros.

Uden at tøve, betalte de selv deres flybilletter og vi mødtes med dem i Athen, for derefter at nyde en uge sammen i varmen.

Der blev badet i poolen, kørt på ATV’ere og slappet af under den bagende sol.

Året der gik - ATV
Året der gik - badetur

21. Vi savner rejselivet

Dette her er ingen hemmelighed – vi savner rejselivet, friheden og verden.

Det har ikke været let at etablere et liv i Danmark igen, efter at have solgt det hele, til pludselig at sidde i lejlighed og med bil igen.

Det har været en smule lettere for Kenneth at komme tilbage, end for mig. Med nyt job at fokusere på, så har han haft hovedet fyldt med nye ting.

Jeg arbejder stadig freelance, lige som jeg gjorde da vi rejste, så jeg sidder måske bare med et lille håb om, at Kenneth en dag kommer hjem med beskeden: ”lad os booke nogle flybilletter og komme ud i verden igen”.

Og med disse håbefulde ord ønsker vi familie, venner og alle RejseKompassets læsere rigtig godt nytår – og pas på jer selv derude.

Vidste du at...

Når du køber noget igennem vores links, støtter du os med en lille kommision.
Det har ingen betydning for din pris overhovedet… så vil du støtte os?

(F.eks hvis du bruger nedenstående reklamelinks)