Et skønt roadtrip rundt på Yucatan i Mexico

Vi rejser videre til Yucatan i Mexico efter at have oplevet Mexico City i et par dage, hvor vi fik set en masse spændende seværdigheder i hovedstaden.

Flyvetiden til Cancun er kun på 2½ time, så det er super nemt at kombinere flere oplevelser til en god og spændende Mexico rundrejse.

Vores komplette kør selv eventyr rundt på hele Yucatan halvøen, som vi tog i november 2022, tager os rundt til nogle af Yucatans mest historiske og spændende steder.

Vi har været i Mexico før og specielt Yucatan, der har vi været et par gange, men der er stadig en masse vi ikke har set. Derfor tager vi denne gang hele ruten rundt, for at se hvad halvøen ellers kan byde på.

Kig endelig også forbi “Vores ultimative rejseguide til Yucatan“.
Den kan evt. hjælpe dig med: Hvorfor æg muligvis ikke er gode at spise i Mexico til gode seværdigheder rundt på halvøen.

Strand på Yucatan halvøen

Billejen til kør selv eventyret på Yucatan

Vi elsker friheden og de afstikkere vi kan tage, når vi tager på roadtrips rundt om i verden.

Vores oplevelser på Yucatan i Mexico skulle ikke være anderledes, derfor lejede vi en lille kompakt bil, som kunne tage os rundt til alle de spændende steder.

For at booke bil benytter vi altid Discover Cars(reklamelink)

De søger blandt rigtig mange selskaber – både internationale og lokale. Vi lejer oftest fra lokale biludlejninger igennem Discover Cars og vi har ingen problemer haft, med alle vores bookede biler, tværtimod.

Vi kan varmt anbefale Discover Cars. Det er nemt, ligetil og hurtigt.

Vores billeje denne gang blev booket ved Flexways, som havde den service at hente os i lufthavnen, da vi landede i Cancun.
Det var perfekt.

Ja, deres kontor var blot en container i et industrikvarter blandt andre firmaer, men udleveringen og aflevering var uden problemer og servicen var i top.

Billeje på yucatan i Mexico

Sådan kom vores kør selv eventyr på Yucatan til at blive…

Vi havde 19 dage til rådighed til nedenstående rute og det synes vi var passende til at opleve mange af Yucatans mayaruiner, cenoter og spændende byer.

Her kom vi forbi:

Vores kør selv på yucatan i mexico
Vores rute rundt på Yucatan denne gang

Tulum

Vi triller ud på hovedvejen og forbi lufthavnen.

Trafikken er lidt tæt, da vi muligvis er kommet ud i eftermiddagens tidlige myldretid, men heldigvis skal vi bare stik syd til vores første stop. Der er kun omkring 120 km til Tulum fra lufthavnen, men det tog alligevel omkring 2 timer.

Der var en del vejarbejde på strækningen, og med en god lang regnbyge og lyset fra skumringstiden, skulle der holdes godt øje med nye vejbaner og manglende fartstriber.

Vi kører ind i Tulum og genkender straks byen fra vores tidligere rejser til Mexico.

Byen er med tiden blevet et enormt populært feriested. Det er muligt at bo på et fint hotel i hotel zonen ved stranden eller finde et hyggeligt hotel inde i byen.

Der er fordele og ulemper ved begge.
Vi har denne gang valgt at tage overnatningerne i byen.

Nogle elsker Tulum – andre er ikke vilde med den.

Vi kan godt lide Tulum, men med de mange turister der hver måned besøger byen, har restauranterne og seværdighederne omkring Tulum set en guldgrube og priserne i området er derfor helt urimelige høje. Det er vi ikke helt fan af.

Tulum ruiner

Meget at se omkring Tulum

Vi har været i byen fire gange efterhånden og har set mange af ruinerne og cenoterne omkring byen.

Hvis det er din første gang på disse kanter kan vi anbefale at komme forbi både Tulum ruinerne og Coba ruinerne. Derudover så ligger der rigtig mange cenoter omkring Tulum. Gran Cenote og Aktun-Chen er bestemt nogle du bør overveje.

Vores oplevelser omkring Tulum denne gang blev istedet til en tur til Si´an Kaan naturreservat med de flotte Muyil ruiner, lidt andre forskellige cenoter og så tog vi endnu engang forbi den smukke Akumal strand.

Du kan læse om vores oplevelse uden skildpadderne i Akumal her.

Cenote Tulum Yucatan
Akumal bugten Mexico
Muyil ruiner Yucatan
Sian Kaan naturbiosfære Mexico

Kom med på eventyr!

Tilmeld dig vores rejseunivers, hvor vi skriver om rejser, oplevelser, udfordringer på rejser og mange andre spændende rejserelateret ting.
Vi rejser ud 2-3 gange om året i et par måneder til forskellige steder i verden.
Så kom med ud på eventyr!

På vej til Bacalar

Fra Tulum kører vi endnu mere sydpå til Bacalar.

Normalt tager ruten fra Tulum til Bacalar omkring 2½ times tid, men ca. 40 km fra Bacalar drejer vi fra hovedvejen, for at køre mod de ukendte Chacchoben ruiner.

De var så flotte og ret unikke. Ruinerne var ikke så ”poleret” som andre steder og det var fedt at se at naturen stille overtage ruinerne igen.

Chacchobben ruiner Yucatan
Smukke Chacchobben ruiner

Bacalar

Bacalar er en fin lille by, med et gammelt fort der engang har beskyttet mod pirater fra lagunen.

Den turkisblå lagune er fortryllende, men du skal næsten bo ned til vandet for at få lagune-magien helt ind.

Der er bygget alle steder lige ned til lagunen. Det er både restauranter, hoteller, private parker og offentlige små parker – og alle har en badebro hvorfra det er muligt at tage et dyp i den lækre lagune.

Det er også muligt at leje kajakker, paddleboards eller tage på ud på bådture.

Vi tog en bådtur på en times tid i lagunen, hvor vi sejlede rundt og hvor vi også havde mulighed for at bade.

Smukke Bacalar i Mexico
Bacalar Yucatan Mexico

Xpujil og Calakmul

Vores videre færd tager os endnu mere sydpå. 4 km fra grænsen til Guatamala (i fugleflugt) drejer vi og tager rute 186 ind i landet.

Der er ikke mange turister på disse breddegrader. Vi er faktisk langt udenfor turistvejene her. Ingen restauranter, tankstationer eller andre ting at finde i miles omkreds. Kun ren ligeud landevej.

På omkring 2 timers tid får vi tilbagelagt 140 km og ankommer til den lille autentiske by, Xpujil.

Vores formål med at køre denne rute er at komme helt ind i junglen. Junglen som Mexico og Guatemala her deles om.

Derinde kan nemlig findes en masse smukke mayaruiner, inkl. det smukke ruin kompleks, Tikal, som vi fik oplevet på vores rejse til Guatemala i 2021.

LÆS OGSÅ: Rejse til Yucatan – 10 fascinerende Maya pyramider i Mexico

Kedelig vej på Yucatan i Mexico

Dybt inde i den mexikanske jungle

Denne gang holder vi os dog på Mexicos side og ser frem til et besøg ved de mægtige Calakmul ruiner, der ligger et godt stykke inde i den tætte jungle.

Mexikanerne har endnu ikke gjort denne del af Yucatan turistvenlig og der er ingen overnatningsmuligheder i nærheden af ruinerne. De tætteste ligger i eller omkring Xpujil.

Køreturen fra Xpujil til Calakmul ruinerne tager omkring 2½ time – hver vej!
Og ruin komplekset er så stort at du sagtens kan bruge op til 7 timer derinde.

Calakmul var et af Mayariget største bysamfund, hvor man formoder at over 50.000 mayafolk har haft deres gang. Der er fundet over 6700 ruiner ved Calakmul inkl. Struktur II som er over 45 meter høj og gør den til en af de højeste maya-pyramider.

Vi besteg denne kæmpe og det var en episk udsigt vi fik over junglen.
Desværre var noget af ruin komplekset spærret af, så vi så kun halvdelen – denne del tog omkring 4 timer for os.

Ruiner på dit rejsebudget Yucatan rundrejse
Episk udsigt over jungle i Mexico

Campeche

Vi troede at vi havde kørt ad den mest kedelige vej fra Bacalar til Xpujil, men nej – vejen fra Xpujil til Campeche var endnu mere gabende kedelig.

300 km og 5½ time inkl. frokoststop tog det os at køre denne strækning. Byen Escargeca er et stort kaos og heldigvis kun et højresving for vores vedkommende, derefter gik turen nordpå til Campeche.

Campeche er en by vi faktisk ikke har givet så meget opmærksomhed tidligere, på trods af vores mange rejser til Mexico.

Men denne gang skulle det være – og vi blev faktisk positivt overraskede.

Vi havde dog kun booket 2 nætter i byen, da vi blot skulle have et stop for at opleve de smukke Edzna ruiner, der kun ligger 45 minutter fra Campeche.

Edzna er et forholdsvis lille sted, men virkelig fascinerede. Det var en helt anden byggestil end de maya ruiner vi ellers har set.

Vi følte dog godt vi kunne have brugt en dag mere i Campeche, for at se nærmere på byen.

Smukke Campeche på Yucatan i Mexico
Farverige Campeche på Yucatan Mexico
Edzna ruiner ved Campeche Yucatan

Santa Elena og  Puuc ruinerne

Vi kan vidst ikke længere helt skjule at vi elsker historien og ruinerne fra det kloge maya folk.

Derfor blev det også et bevidst stop vi tog i Santa Elena der ligger imellem Campeche og Merida. For dér skulle vi forsøge at få en lille fornemmelse af historien der har foregået for tusinder af år siden.

De fem maya ruiner; Labna, Xlapak, Sayil, Kabah og Uxmal udgør den famøse Puuc rute, som Santa Elena ligger i midten af.

LÆS EVT: Guide til Puuc ruten på Yucatan – 5 mindre kendte Maya pyramider

De to mest kendte maya ruiner på Puuc ruten er Uxmal og Kabah, som mange turister kender og tager til fra Merida.

Garvede vandrefolk går ruten fra Labna til Uxmal af den oprindelige maya sti på omkring 40 km. Vi tog blot bilen og kunne på den måde opleve alle ruin-stederne på under 24 timer.

Labna ruin Yucatan
Uxmal ruiner

Forslag til andet: MERIDA

Hvis du ikke kan holde ud at fordybe dig i flere ruiner, kan du tage køreturen fra Campeche til Merida i stedet. En rute på omkring 185 km.

Vi har været i Merida flere gange, så vi sprang den derfor over denne gang.

Merida er en flot koloniby, som du sagtens kan bruge et par dage i.

Derudover så ligger Celestun naturreservat kun en times tid derfra, hvor du kan komme ud og sejle blandt flotte flamingoer. Og så er der også en skøn strand i nærheden af flamingoerne.

Flamingo i Celestun
Find Your Rental Car

En autentisk rute videre…

Fra Santa Elena tager vi den korteste rute, men som faktisk tager meget længere tid at køre.

En strækning på omkring 200 km tager det os omkring 4½ time at køre til næste skønne destination.

Men det var en meget autentisk rute. Vi kørte ind i små samfund, hvor børnene legede i landsbyskolens gård i deres fine skoleuniformer. Ældre koner gik i deres traditionelle klæder på gaden. Huse der ikke var andet end en cementvæg med et par visne palmeblade over og med små børn legende foran med beskidt tøj i den støvede jord-have.

Det er autentisk! Og var en helt anden side af Mexico, som du bestemt ikke ser på turiststederne.

Autentisk rute Yucatan

Valladolid

Den farverige by, Valladolid, har vi også oplevet et par gange, men det er simpelthen én af de byer vi holder allermest af på Yucatan i Mexico.

Med base i Valladolid kan du nå ud til rigtig mange kendte seværdigheder. Som f.eks. de mest kendte maya ruiner i Mexico, Chichen Itza, med cenoten Ik Kil lige ved siden af.

Vi fokuserede denne gang på lidt andre seværdigheder.

Det blev istedet en tur til maya ruinerne, Ek Balam, som bestemt blev et af vores højdepunkter her. Super fint kompleks.
Og cenote Xcanche der ligger ikke langt derfra var et behageligt bekendtskab efter at have vandret rundt på ruiner i 33 grader.

Ek Balam ruiner på Yucatan Mexico
Cenote i Mexico
Valladolid gade Yucatan Mexico

Skuffelser i Valladolid

Rio Lagartos og Las Coloradas som vi har set smukke billeder af med de fortryllende lyserøde søer, var også på vores liste denne gang.

Her må vi sige vi blev slemt skuffet.

Det er simpelthen ikke muligt at se søerne på egen hånd.

Vi kørte selv derop i håb om at kunne opleve de lyserøde søer. Vi kørte ud til forskellige afkroge, prøvede at finde noget turistinformation og blev jagtet af en sælger på scooter med en stor flagrende flamingo siddende bagpå – det var simpelthen det sjoveste 🙂

Da han viftede med arme og blinkede med sine lys, som om vi havde gjort noget galt, blev vi nødt til at stoppe. (Det gør de tit i Mexico!) Han ville blot gerne sælge os en tur ud til flamingoer eller de lyserøde søer…

Da vi hørte at han ville have 1000 pesos pr. person (365 kr) sprang vi over.

Tip til flamingo bådtur:  Vores jagtende flamingomand ville have 1000 pesos, men hvis du tager op til bådene i Rio Lagartos, kan prisen forhandles med bådførene. En meget desperat bådmand, kom helt ned på 500 pesos pr. person.

Vi fandt ud af at søerne er privatejede af de store saltfabrikker der ligger derude. Det ”heldige” (ironi kan forekomme) for disse fabrikker er, at der er store koncentrationer af rødalger, plankton og artemia som lever i saltvandet og som giver vandet den meget lyserøde farve og de kan dermed tjene penge på at folk ønsker at se de lyserøde søer.

Ved et tilfælde anede vi kun svagt på afstand lidt lyserød brunlig sø.

En cenote dag havde vi også planlagt, men aftenen før skulle skæbnen være at jeg falder i Valladolids gader og får skadet mit højre knæ og forstuvet venstre fod. Vores cenote dag blev derfor desværre aflyst.

Las Coloradas Yucatan
Lyserød sø ved Las Coloradas

Afsted mod Isla Holbox

Vi havde glædet os ekstra meget til at skulle tage et par dase dage i Mexicos paradis nr. 1, så vi pakkede tidligt og kom afsted mod den lille havneby, Chiquila.

Efter at Google Maps sendte os ud til en helt ny motorvej, som faktisk slet ikke var klar til at køre på, måtte vi lige ud på en lille detour for at finde den rigtige rute 180D.

Vores tur blev derfor lige 3 timer i stedet for 2 timer.

Men vi kom frem til Chiquila, hvor det ikke var noget problem at finde en parkeringsbås til bilen. Hovedvejen er plastret til med parkeringsmuligheder og de alle havde en pris på 40 pesos pr. dag. (2022)

Derefter fik vi købt billetter til færgen, som også er muligt flere steder.
Dette kostede os 800 pesos for 2 personer (2022)

Færgen tog 25 minutter og vi landede derefter på Isla Holbox.

Info: Der er to forskellige færgeselskaber som sejler. Det ene på slaget “hel” og den anden på slaget “halv” – så hvis du f.eks kommer kvart over – så find billetter til den båd der sejler halv.

Chiquila Yucatan Mexico
På vej til Isla Holbox

Ikke det Isla Holbox som vi huskede…

Vores glæde blev sat lidt på prøve, da vi kører igennem Isla Holboxs gader i vores golfvognstaxi mod vores hotel.

Det lignede ikke det autentiske Isla Holbox, som jeg havde oplevet for 7 år siden.

Efter vores visit på Isla Holbox i nov 2022, har vi fået et lidt andet syn på øen, som måske ikke er helt positivt.

Du kan læse om vores oplevelser her: Er Isla Holbox stadig Mexicos perfekte tropiske paradisø?

Isla Holbox var sidste stop på vores rundrejse på Yucatan i Mexico.

Da det kun tager 2½ time fra Chiquila til Cancun lufthavn, tog vi chancen og kørte tilbage til lufthavnen samme dag som vi skulle flyve hjem sent om eftermiddag.

Afleveringen af bilen var ingen problem og de kørte os til lufthavnen, som en del af deres service.

Isla Holbox Yucatan Mexico

Sidste tanker om vores kør selv eventyr på Yucatan halvøen i Mexico

Det var første gang vi har taget hele ruten rundt på Yucatan halvøen og med alt det vi har oplevet, er der ikke nogle steder vi fortryder at have set eller oplevet.

Vi har oplevet nogle virkelig lange og kedelige køreture – specielt ruten fra Bacalar rundt til Campache. Vi blev også på denne strækning lidt bekymret, da vi ikke kunne tanke Premium benzin i Xpujil (som vores lejebil kun måtte tankes med) og bare måtte køre ud af kedelig lige landevej uden tankstationer, restauranter eller andet. Vi fandt dog en tank et par hundrede kilometer længere fremme.

Ruten fra Santa Elena til Valladolid var uforglemmelig. Virkelig et eventyr.

Vi håber, at vores kør selv eventyr på Yucatan i Mexico kan hjælpe og inspirere dig til at få en fantastisk rejse til Mexico.
Hvis du har spørgsmål til Yucatan halvøen eller bare synes at denne post var nyttig og brugbar, så skriv os en kommentar nedenfor – vi vil meget gerne høre fra dig.

Del gerne denne post på din:

Find mere om skønne Mexico her: