Flodsafari på Borneo: I tæt regnskov og med fantastisk dyreliv

Efter et fantastisk besøg på Orangutang Sepilok Rehabitet Center, er vi klar til at komme videre på vores eventyr på Borneo – vi skal nemlig ind og opleve den episke regnskov.

Besøget i Sepilok er meget anbefalelsesværdigt. Vi kom i hvert fald helt tæt på menneskets allernærmeste slægtning, nemlig orangutangen.

En hel unik oplevelse som du kan læse mere om i Fantastisk oplevelse på Borneo – orangutanger i Sepilok.

Samme dag tager vi turen dybere ind i regnskoven på Borneo.

Fra rehabilitetscenteret bliver vi kørt til bredden af Borneos andenlængste flod, Kinabatangan, som snor sig 560 km igennem det nordøstlige Borneo.

Vi sætter os til rette på båden der skal bringe os ind i regnskoven, hvor vi forhåbentlig de næste par dage og nætter oplever det unikke dyreliv, der er at finde på Borneo.

(Denne post kan indeholde reklamelinks <– hvad er det?)

Borneo flodtur gennem regnskoven

Kom med på eventyr!

Tilmeld dig vores rejseunivers, hvor vi skriver om rejser, oplevelser, udfordringer på rejser og mange andre spændende rejserelateret ting.
Vi rejser ud 2-3 gange om året i et par måneder til forskellige steder i verden.
Så kom med ud på eventyr!

4 dage/3 nætter i regnskoven på Borneo

Ved ankomst til vores første ophold, Proboscis Lodge Bukit Melapi, blev vi mødt af det venligste personale som hjalp os med vores bagage og viste os direkte til vores værelse.

Med egen hytte med bad, syntes vi det var lidt luksus.

Da vi ankom sent om eftermiddagen slappede vi blot af og nød alle lydene fra regnskoven. Det var en hel anden verden.

Næste morgen stod vi op med junglen. Klokken 6, sad vi båden for at tage på vores første flodsafari ned af Kinabatangan-floden for at spotte dyrelivet langs floden.

Regnskoven var de første timer indhyldet i tåge, det gav en slumrende effekt, men det forhindrede os ikke i at se dyreliv.

Borneo regnskov i tåge
Tåge i Borneo regnskov

Det varede nemlig ikke længe før vi fandt vores første gruppe næseaber, der også var ved at starte dagen. Vi nød deres akrobatiske bevægelser og morede os lidt over deres pudsige udseende.

Solen brød igennem efter et par timer og Borneos regnskov stod klar og fin og i den smukkeske grønne kulisse.

I et stille tempo sejlede vi igennem jungen i håb om at finde orangutanger eller de endemiske pygmæ-elefanter. Det kunne være super cool, men desværre ikke.

Vi tilbragte omkring 2-3 timer på floden og så flere næseaber samt en super flot næsehornsfugl.

Næseaber på Borneo
Borneos jungle

Et lille stykke luksus i Borneos jungle

Det var bestemt ikke fordi vi ikke synes om at bo på ovenstående lodge, men som du kan læse i 1. del af vores eventyr på Borneo, så har vi fået et bureau på Borneo til at arrangere vores rejse til Turtle Island, orangutangerne og jungleeventyret i regnskoven.

Da jeg dengang arbejdede i et rejsebureau, bliver man nødt til at prøve forskellige ophold og det måtte vi også på denne rejse til Borneo.

Men det var intet problem.

Da vi kom tilbage efter vores flodsafari, pakkede vi stille og roligt vores kufferter og gik ned til båden og blev sejlet 5 minutter længere ned af floden.

Pakker-sammen-pa-Borneo
Flytter hotel på Borneo

Nu var vi helt sikkert ankommet til luksus i junglen.

Sukau Rainforest Lodge blev vores hjem de næste par dage. (Der kommer en anmeldelse af dette ophold – det var for skønt)

Hen på eftermiddagen tog vi endnu et par timer på floden for at spotte mere dyreliv. Denne gang var lykken med os og vi så en vild orangutang langt oppe i trætoppene.

Det var en helt fantastisk oplevelse at se den i sit rette element og gå og plukke frugter deroppe.

Desværre havde vi dengang ikke stort kamera med, med kæmpe zoomlinse, så vi måtte klare os med det vi havde og billeder vi fik fra andre.

Men kikkerten blev i hvert fald flittigt brugt – på alle vores safariture på floden.

Sukau rainforest lodge
Spotter wildlife på Borneo
Orangutang i Borneo regnskov

På natsafari i regnskoven

Da mørket faldt på tog vi ud på floden igen med en guide – kun ham og os.

Det var en hel fænomenal oplevelse.

Vi så ikke så meget dyreliv andet en masse forskellige fugle der havde sat sig til rette for natten og nogle få makakaber, der lige skulle have det sidste klaret inden sovetid.

Guiden slukkede for motoren og vi drev stille ned af floden i bulder mørke midt i Borneos regnskov.

Det var episk!

Sejler ud i natten i Borneo regnskov
Nattur på Borneo
Fugl i Borneo regnskov

De få lyde der kom fra junglen var ikke skræmmende, de var mere hypnotiserende. Vi kunne helt sikkert godt have brugt mere tid.

Der var ingenting farligt her… eller…

Vi havde tidligere snakket om de mange mange små bobler der kommer op til overfladen fra floden og min søster valgte at spørge vores guide på vores nattur, hvad disse bobler var…

Det skulle hun ikke have gjort…

Guiden svarede nemlig, det er krokodiller.
Og ikke bare krokodiller, men saltvandskrokodiller.

Vi blev en smule anspændte på det tidspunkt, for der var godt nok mange bobler og vi synes pludselig at båden var enormt lille…

Det er ingen hemmelighed, at det var rart at komme tilbage til lodgen, efter at vi havde spottet flere lysende øjne i mørket.

Krokodille på Borneo

Dyrelivet i regnskoven og pygmæ-elefantsti

Da man næsten lever på floden i Borneos regnskov og bare ønsker at se så meget af dyrelivet, så kan man næsten ikke vente til næste flodsafari. Uanset om det er dem klokken 6 om morgenen eller dem, hvor man sidder i øsende regnvejr.

Alle ture er fantastiske og spændende.

På grund af lidt dårlig vejr, ventede vi et par timer på at komme ud på flodsafari den næste dag.

Det klarede dog heldigvis op imens vi var ude.

Regnvejr i Borneo regnskov
Regnskoven på Borneo

Vi sejlede af nye vandveje og fandt endnu engang dyreliv, denne gang små legesyge makakaber, svingende probiosco aber (næseaber) og så så vi også et fint par træsko tukaner (tror jeg de hedder).

Makakaber på Borneo
Træsko tukaner på Borneo

Sukau Rainforest Lodge har deres egen trail ind i regnskoven, så da vi kom tilbage fra flodsafarien tog vi en selv-guidet tur på stien.

Vi havde fået instrukser på hvordan vi skulle forholde os, hvis der var Pygmæ-elefanter i nærheden, det er nemlig noget de oplever tit og nogle få turister kunne ikke holde afstand og er blevet dræbt af dyrene.

Desværre så vi ingen pygmæ-elefanter, men andet spændende dyreliv var at finde på turen.

Trail i Borneo regnskov
Tusindben på Borneo
Flyvende lemur i Borneo regnskov

Flagermusgrotte og andet kryb

Senere på eftermiddagen kom vi ud på en anderledes udflugt. Med en kort sejltur og en lidt længere køretur, var vi på vej ud for at opleve Gomantong grotten.

Sammen med vores guide, var vi de eneste i den enorme grotte… sammen med omkring 2 millioner flagermus og andet kryb og kravl der lever i grotten.

Vi blev udstyret med gule arbejderhjelme, for man jo aldrig hvad der skulle ”falde” ned i hovedet på én.

Allerede ved indgangen kunne vi lugte armoniakken der strømmede ud fra grotten, den var grusom og sved voldsomt i næsen og munden, så vi måtte forsøge at holde det ude med mundbind.
(Det hjalp ikke meget, skal lige siges)

Der var en gangsti til at gå rundt på inde i grotten ellers var resten af ”gulvet” levende. Alt kryb der synes at guana og døde flagermuse er lækkert, bor her!

Det var både en spændende og lidt ulækker oplevelse, men grotten er enorm og har nogle smukke lysindfald.

På vej ind i Gomantong grotten
Gomantong grotten på Borneo
Kryb i Gomantong grotten

Efter grotteturen havde vi en lille rundtur i området, hvor vi endnu engang spottede en orangutang. Lækkert!

Hver aften imellem 17 og 18 vågner flagermusene og man kan derfor være vidne til et helt utrolig fænomen, når de 2 millioner flagermus flyver ud i natten.

Vi sad ihærdigt og ventede på denne begivenhed, men enten så sov flagermusene over sig eller også sprang de aftensmaden over den dag, for der var ingen flagermus der fløj ud af grotten.

Desværre, det kunne ellers have været en ret utroligt at opleve.

Klemmer det sidste ud af regnskoven i Borneo

På Sukau Rainforest Lodge har vi de dage vi tilbragte der, nydt både aftensmad og morgenmad på terrassen lige ned til Kinabatangan floden.  Floden vi nok sammenlagt har tilbragt omkring 20 timer på de sidste 3 dage.

Dyrelivet her har vist sig fra den virkelig gode side.

Morgenmad på Borneo

Vi har set orangutanger, næseaber og makakaber. Vi har set mange af de forskellige slags næsehornsfugle.  Vi så en flyvende lemur (den fløj dog ikke, den sad stille i et træ). Der kom en lille slange forbi os mens vi spiste (gør ikke som mig – farede hen og samlede den op – hvad tænkte jeg dog på!)
Og så så vi en masse sjove kryb og en masse krokodilleøjne.

Ingen pygmæ-elefanter, men så er der bare en grund til at komme tilbage.

Regnskoven på Borneo er et fantastisk sted at fordybe sig i dyrelivet og naturen.

Efter morgenmaden gør vi klar til den sidste tur på Kinabatangan floden, for at komme tilbage til Sandakan.

Vi har et fly vi skal nå, da næste stop er badeferie i Kota Kinabalu.

Slange i Borneo regnskov
Borneos regnskov

Vi håber du synes godt om vores sidste del af vores eventyr i Borneo regnskov.
Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller bare synes at denne artikel var nyttig, så skriv os en kommentar nedenfor – vi vil meget gerne høre fra dig.

Del gerne denne post på din:

Find mere om skønne Malaysia her:

2 reaktioner

1. Helt fantastisk lige dét vi rent faktisk har planlagt i 2025. Hvornår på året var i afsted ? Vi tænker feb/marts men er alligevel lidt betænkelig ift vejret 🤷‍♀️ i skriver at efterfølgende tog i badeferie ved Kota Kinabalu – hvordan var det ? Hvor – Strand liv/bar/restaurant mv ? Pfh tak 🙏 mvh liselotte

1. Hej Liselotte
      Tusind tak for din besked og for at du læser med på vores rejseblog 🙂
      Det var en hel fantastisk rejse jeg og min søster havde i 2016. Vi var afsted i november måned som siges at være starten på deres monsoon sæson. Ja, vi havde regn inde i regnskoven, specielt om natten og tidlig morgen, men vi havde også fine solrige dage. Vi havde flotte dage både på Turtle Island og i Kota Kinabalu.
      Feb/mar burde være slutningen af monsoonen, så der burde være nogenlunde det samme.
      Må være ærlig at sige at vi tilbragte kun 2 nætter i Kota Kinabalu til afslapning. Vi havde booket Nexus Resort & Spa Karambunai, som ligger lige ned til stranden, men et stykke væk fra byen. Der tilbragte vi al vores tid, så vi oplevede ikke så meget af byen (liv/bar/restauranter) til at kunne fortælle om det. Desværre.