En uforglemmelig rejse til Guatemala

En rejse til Guatemala med frodige grønne jungler, små indbydende maya-samfund, fredfyldte oaser og vulkansk aktivitet, skyder alle dine fordomme om Guatemala til hjørne.

Det gjorde det i hvert fald hos os!

Vi har rejst rundt i Mexico i en måneds tid og er ved at planlægge næste oplevelse… skal vi virkelig rejse til Guatemala?

Guatemala, er det ikke et af verdens farligste lande?

Bør vi gøre det?

Vi var virkelig i tvivl.

Skulle vi rejse fra skønne velkendte Mexico ind i det ukendte og ”farlige” Guatemala.

Selvfølgelig skulle vi det!

Ved Atitlan søen

Kom med på eventyr!

Tilmeld dig vores rejseunivers, hvor vi skriver om rejser, oplevelser, udfordringer på rejser og mange andre spændende rejserelateret ting.
Vi rejser ud 2-3 gange om året i et par måneder til forskellige steder i verden.
Så kom med ud på eventyr!

En rejse fra Mexico til Guatemala

Vi havde indstillet os på at skulle rejse ind i Guatemala, fra det øjeblik vi rejste sydpå fra Mexico City for 10 dage siden.

Alligevel, da vi nåede vores sidste ophold i Comitan, lige inden grænsen, kom tvivlen kravlende.

Var det virkelig en god idé?

Vi tog en endelig beslutning, og Guatamala det blev!

Med en lille smule bekymringskneb i maven, pakkede vi vores kufferter og trillede ned til den colectivo busplads vi havde set, da vi ankom til byen. Vi er efterhånden godt kendt med disse colectivos.

Rejse til Guatemala

Vi blev presset ind i en lille fyldt minivan med lokale, der skulle samme vej.

Med en 2 timers køretur igennem det sidste af Mexico, med en spansk spændningsfilm på det lille tv hængende fra bilens loft, ankom vi til Cuauhtemoc.

Endestationen for vores lille minivan.

Vi betalte 120 pesos (37 kr) til chaufføren, fik fat i vores bagage og han pejede derefter over mod immigration-huset.

Efter at have læst og hørt om svindel og korruption begået her af de siddende politifolk, så havde vi forberedt os på det værste.

Men denne del gik faktisk ret smertefrit for os.

Med et fint udrejsestempel i vores pas og en betaling på en udrejseskat på 550 pesos (ca 168 kr), kunne vi nu rejse videre til Guatemala med god samvittighed.

Rejse til Guatemala

Rejsen til Guatemala – grænseovergangen ved La Mesilla.

Fra Cuauhtemoc satte vi os ind i en taxi, der kunne tage os til La Mesilla, kun lige en 5-7 minutters køretur.

La Mesilla er grænsebyen.

En kaotisk, forvirrende grænseby. Men faktisk lige præcis sådan en grænseby vi havde i tankerne, for en Mexico-Guatemala-grænse.

Sammen med høns, scootere og små ladvogne fyldt til randen med heschan sække, krydsede vi grænsen til fods.

Indrejsepapirene blev udfyldt og vi fik endnu et fint stempel i passet.

Vi havde læst på lektien og fik vekslet nogle mexicanske pesos til Guatemalan Quetzal ved en ”money-man”. Mænd der fungerer som veksel-automater på gaden.

Vi ved ikke om det officielt er lovligt, men det er desværre den eneste måde man kan få kontanter på.
Der findes ingen ATM’s i nærheden, hvor man kan hæve Quetzals (Guatemala-penge).

Grænse til Guatemala
Moneyman i Guatemala

Vi følte os lidt mafia-agtig, lige i det øjeblik.

Næste udfording var at finde de berømte chicken busses.

De næste 1,5-2 km kæmpede vi os gående igennem vejen af butikker der solgte en masse lækre Guatemala ting, lige fra krydderier og nødder til tøj, legetøj og elektronik.

Vejen var overfyldt med scootere, lastbiler og personbiler, der bakker, holder ind og passere i høj fart.

Kæmpe misforståelse fra vores side, vi skulle blot have taget en tuk-tuk, der holdte ved immigrationen. (Note til self og til dig, hvis du skal den vej)

Rejsen igennem Guatemala

Efter meget møje og besvær, fandt vi ”chickenbus”-stationen.

Bussen til Huehuetenango holdte klar.

Vores kufferter blev smidt på taget og vi fandt et sæde i den ”sjovt-lugtende” bus, der måske engang har kørt som skolebus, på de store åbne vidder i USA.

Chickenbus i Guatemala
Chickenbus Guatemala

Afsted vi kom.

På vejen blev bussen blev mere og mere fyldt, for der er altid plads til én til, i en chickenbus.

Vi sugede alle indtryk til os. Lige fra de smukke landskaber vi kørte forbi, til de smilende børn i bussen og til den 45 minutters ventetid vi tilbragte på en bjergside, fordi der var sket en ulykke.

Alt sammen var med til at gøre dagen til en hektisk, kaotisk, men oplevelsesrig dag.

I Huehuetenango blev vi sat af i midter-rabatten af to vældig travle, befærdede veje.

Næste bekymring blev at finde en taxi, som kunne tage os til vores hotel.

Vi havde læst, at det ikke er fornuftigt at bevæge sig rundt ude efter mørkets frembrud i Guatemala, så vi vurderede ud fra det, at vi kunne nå til Huehuetenango. Det var kun for et enkelt nat.

Der var ingenting planlagt herfra. Vi havde en svag idé om hvad vi ville se og opleve på vores rejse til Guatamala, men vi havde ingen idé om, hvordan vi kom videre.

Så der skulle nu en masse held og research til at få os rundt i Guatemala.

Men vores rejse til Guatemala var komplet, nu skulle vi blot finde ud af hvordan infrastrukturen og transporten kunne være muligt og lære det guatamalaske folk at kende.

Derfra tog vores rejse i Guatemala os til nogle af de smukkeste steder vi har set, nogle af de største oplevelser vi har fået og til nogle fascinerende historiske steder.

Fuego

Her tog vores rejse i Guatemala os til

San Pedro la Laguna

Fra Huehuetenango tog vi til San Pedro La Laguna.

Atitlan søen er et af de mest populære steder at besøge i Guatemala, og det er der god grund til.

I det sydvestlige hjørne af Guatemala, finder du nemlig Atitlan søen som er blevet beskrevet som en af verdens smukkeste søer.

Omgivet af vulkaner og fyldt med traditionelle landsbyer og småbyer, hver med deres egen personlighed.

Hvis du nogensinde har undret dig over, hvad der skete med mayafolket – så kom til Atitlan-søen, her vil du blive omgivet af dem! Og hver by har sin egen karakteristiske tøjstil.

De fleste der kommer til Atitlan søen bor eller kommer forbi den største by omkring søen, Panajachel.

Street art i San Pedro la laguna
Atitlan søen
Liv ved Atitlan søen

Antigua

På vores rejse til Guatemala, kom vi også forbi Antiguas historiske centrum. Et sted vi vil anbefale kommer på alles liste, når rejsen går til guatemala.

Den farverige koloniby Antigua i Guatemala kan prale af brostensbelagte gader, små caféer og buldrende vulkaner, der truer i det fjerne.

Med dybe kulturelle rødder og eventyrlige aktiviteter i nærheden, såsom at vandre op på toppen af Acatenango vulkanen, er der så mange spændende ting at lave i Antigua.

Du kan her læse om vores fantastiske oplevelser i Antigua, Guatemala

Det var også fra Antigua, vi besteg den enorme vulkan Acatenango, som tog os 7 timer.

Med en overnatning næsten på toppen, blev det en af de vildeste oplevelser vi nogensinde har haft.

Du kan læse meget mere her:  Med aktiv vulkan i sigte bestiger vi Acatenango i Guatemala

Rejse til Antigua i Guatemala
Acatenango i Guatemala

Tikal ruinerne

Uanset om du er på en længere rejse igennem Mellemamerika eller bare har en 14 dages rejse til Guatemala, vil et besøg til de gamle mayaruiner i Tikal helt sikkert være et højdepunkt på din rejse.

I en region, hvor gamle ruiner er overalt, skiller Tikal sig ud, som en af ​​de bedste.

Ruinerne ligger midt i en beskyttet jungle, der er hjemsted for aber, tukaner og araer. Når du går rundt i det gamle ruinkompleks, føler du dig smidt ind i en ikonisk Indiana Jones-film. Det er fuldstændig magisk.

I Tikal har der været tegn på liv, der går tilbage til omkring 800 f.Kr., men det var ikke rigtig en blomstrende by før 300 f.Kr. I sin bedste alder (omkring 700 – 750 e.Kr.) var Tikal en af ​​de mest magtfulde mayabyer i Mellemamerika.

Hvis du kunne træde tilbage i tiden i Tikal, ville du kunne finde et fortryllende kongelige paladser, templer, pyramider og sågar et sportsstadion.

Mens det var en progressiv by, praktiserede mayaerne ritualet om menneskeofring. Og selvom det er svært for os at forestille os i vore dage, var det faktisk en ære for mayaerne at blive ofret.

I 1979 blev Tikal udnævnt til UNESCOs verdensarvsliste.

Rejse til Tikal i Guatemala
Tikal i Guatemala

Vores rejse til Guatemala midt i en pandemi

Vi rejste i tiden med en pandemi, som vi bestemt godt kunne mærke rundt på vores rejse.

Midt i en god snak med vores hotel-mutter i San Pedro La Laguna begyndte hun at græde.

Glædestårer, for vi var de første gæster i 8 måneder!

2 dage senere kom der en fransk familie på 6 til hotellet og vores vært mente, at vi var hendes lykkesmede og at vi havde startet deres “business” igen.

En anden episode var knap så positiv. Dette var da vi opholdte os i Antigua, da blev vi kontaktet af flyselskabet som vi havde en retur rejse med. De fortalte at de lukkede alle ruter ned til/fra Mellemamerika om 7 dage!

Dette forkortede vores rejse med 10 dage!

Der var SÅ meget som vi skulle have oplevet.

Så vores beslutning blev at se Tikal som det sidste i Guatemala på denne rejse og derefter haste tilbage ind i Mexico, for at kunne nå vores nye fly retur til Danmark.

Rejse til Guatemala

Guatemala er stadig på vores liste

Guatemala har rigtig mange lækre steder, som er værd at besøge. F.eks Semuk Champey og Rio Dulce.

Disse steder fik vi desværre ikke besøgt.

Men som skrevet tidligere, så blev alle vores fordomme skudt til hjørne og vi har på intet tidspunkt fortrudt vores rejse til Guatemala.

Faktisk har vi planer om snart at skulle tilbage.

Vi håber denne artikel om vores rejse til Guatemala, kan hjælpe dig med at overtale dig til, at få en uforglemmelig oplevelse i Guatemala.
Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller bare synes at denne artikel var nyttig, så skriv os en kommentar nedenfor – vi vil meget gerne høre fra dig.

Vidste du at...

Når du køber noget igennem vores links, støtter du os med en lille kommision.
Det har ingen betydning for din pris overhovedet… så vil du støtte os?

(F.eks hvis du bruger nedenstående reklamelinks)

Find mere om fantastiske Guatemala her:

2 reaktioner

1. Dejlig læsning.
    Vi (famile på 4) rejser til Guatemala om 7 dage.
    Vi glæder os helt vildt og vi har næsten alle jeres anbefalinger på vores liste og et par stykker mere, da vi skal være der i 3 uger.
    Vi har selv planlagt og købt vores rejse hjemmefra, så det er kun byerne vi “skal” besøge. Oplevelserne kommer som de kommer og noget af det jeg glæder mest til, er Chicken bus, som skal bringe os fra by til by…. og så selvfølgelig Tikal.
    Tak for jeres input, de blev brugt flittigt.

1. Hej Brian
      Allerførst, tusind tak for at du læser med her på bloggen og at du/I har fundet inspiration i vores posts.
      Det lyder alt for lækkert med en rejse til Guatemala lige om lidt! I kan glæde jer, det er et fantastisk rejseland og meget autentisk. Specielt oplevelsen med de populære chicken busses.
      Som du kan læse så var vi meget bekymret over vores rejse ind i Guatemala, men det var der ingen grund til. De er simpelthen det venligste og sødeste folkefærd.
      Ønsker jer en fantastisk rejse dertil og vil bare sige at vi er mega misundelige 🙂