New York til Florida – fra nytårsflop til Bahamas krydstogt

USA er et skønt rejseland og vi elsker at opleve hvor forskelligt der kan være fra den ene stat til den anden. For der kan virkelig være en verden til forskel, både i landskaber, men også i vejret.

Hvor det kan være virkelig koldt i nord, så kan det være lækkert varmt i de sydlige stater.

Men heldigvis har amerikanerne gjort det nemt for os at opleve deres store land, for både store og små flyselskaber flyver over hele landet. Og med relative billige indenrigsflyvninger, kan man opleve de store afstande uden det bliver alt for dyrt.

Så det var derfor også super nemt da vi havde besluttet os for at holde nytår i vinterkolde New York, men ønskede derefter at flyve til lidt varmere himmelstrøg.

Så afsted til Florida med os for at nyde solen og også lige tage på et lille krydstogt til det lækre solrige Bahamas.

En super skøn tur, hvor der både skulle pakkes til vintervejret og sommersol.

Fra New York til Florida - varme i Miami

New York, vi vender stærkt tilbage!

Vi rejser fra Danmark dagen før nytårsaften og lander i frysende New York samme dag.

Der er ikke tid til meget sightseeing, men vi når lige en tur på Times Square inden det går løs med det store brag i morgen.

Der er ved at blive godt spærret af og mange mennesker er på gaden. Stemningen er god og vi glæder ekstremt til at opleve nytåret her på denne episke plads.

Nytårsaftensdag starter rigtig fint, men ender ikke helt som vi havde forventet. Det blev rent ud sagt en kæmpe joke, som vi i dag griner lidt af.

Vi vil ikke skrive alt for meget om det her. Men du er meget velkommen til at læse om vores aften her -> Vores nytår i New York på Times Square – et kæmpe flop!

Men altså, der er jo ikke noget der er så galt, at det ikke er godt for noget – er det ikke det man siger?

I hvert fald, så var vi tidligt på færde nytårsdag og klar til at opleve det af byen der er åbent.

Eller det vil sige, først måtte vi lige finde et New Yorker vaskeri. Fordi vi havde klædt os varmt på til nytårsaften med alt det lange varme tøj vi havde medbragt, så vi havde ikke noget at tage på dagen efter, da alt stadig var drivende vådt.

Formodningen om at byen måske ikke ville være helt så aktiv som den plejer, holdte stik. Så vi nød de stille gader lidt tidligere end andre og fik set lidt mere af fantastiske New York.

Vi fik også muligheden for at tage en tur ud til den smukke Frihedsgudinde i flot klar blå himmel. (Den blå himmel kunne vi godt have brugt i går)

New York frihedsgudinden

Fra New York til Florida

På anden dagen i januar, finder vi ned til toget og tager direkte ud mod New Yorks mindste kommercielle lufthavn, LaGuardia. Herfra tager vi en kort flyvetur til et noget varmere himmelstrøg.

Ca. 3,5 time tog det at komme fra frostkulde New York til solrige Florida.

(Du kan også kombinere lidt jul i New York med Floridas sol)

Hvor var det dog bare lækkert!

En aften i t-shirt og shorts i neonlysene på den berømte Ocean Drive. Det var skønt, efter at have været drivvåde og næsten frosset vores lemmer af i kolde New York.

Vi havde dog kun en enkelt overnatning i Miami, for derefter ventede der lidt luksus, lidt lækre drinks og fintsandet solrige bountyøer.

New York til Florida
Neonlys i Miami

Fra New York til Florida og videre på krydstogt til Bahamas

At vågne op til høj sol og 25 grader var virkelig luksus for os.

Vi pakkede os pænt sammen og fandt en uber som kunne køre os til Cruise Terminalen – der ventede nemlig vores sejlende ”hjem” de næste 4 dage.

Norwegian Sky lå pænt i havnen og ventede på os. Alt forløb som det skulle, kufferter blev afleveret og indregistrering forløb nemt og smertefrit.

Vi havde denne gang kun booket et 4 dages krydstogt med Norwegian Cruise Line. Det var passende til det vi kunne nå på denne 10 dages ferie.

Det er altid en meget fascinerende følelse når du træder ombord på sådan et kæmpe skib. Personalet står og byder dig velkommen og med store smil over hele rækken.

Og når du træder ind i hjertet af skibet står du med en kæmpe wow-følelse. Også her måtte vi i hvert fald lige stoppe op og suge alle farver, former og atmosfæren til os.

Norwegian Sky

Krydstogt til Bahamas med Norwegian Sky

2000! Det er det antal passenger der er plads til på Norwegian Sky og så kommer der 900 mennesker oveni, som kun er til for at servicere dig.

Selvom det ikke er det største skib jeg har været på, så var det alligevel imponerende.

Læs evt mere om Krydstogt i orkansæsonen.

Kahytterne er endnu ikke helt klar så vi ligger os op på dækket, ser ud over Miami og nyder vores første pina colada ombord.

Pina Colada på krydstogt
Fra New York til Florida - på krydstogt

Kl. 16 sejler vi stille og rolig ud af havnen og sætter kurs mod første stop, som på denne tur var Key West.

Selvom vi for længst havde lagt julen bag os og lige havde trådt ind det nye år (på uheldigste manér) så var det alligevel lidt hyggeligt at vandre rundt i julepyntede Key West.

Selvom de smukke julestjerner med de grønne og røde blade rundt om i byen, næsten ikke kunne holde til mere, så det ikke ud til at julepynten var tæt på at blive taget ned – det var så hyggeligt.

Efter et par hyggelige timer i Key West, gik vi endnu engang ombord på skibet som nu satte kurs mod lækre Bahamas.

Jul i Key West
Fra New York til Florida - key west

Lækre solrige Bahamas

Næste morgen vågnede vi op i Freeport på Grand Bahama og næste dag igen, i Nassau som er Bahamas øernes hovedstad.

To døgn sejlede vi rundt ved Bahamas øerne. Vi fik travet godt rundt i de historiske byer og fik badet på nogle af de super lækre strande, som Bahamas er så kendt for.

Med musik og underholdning ombord på skibet om aftenen og sightseeing og lidt badestrande om dagen, så er det da lykken at sejle rundt på den måde.

Dog ville vi ønske at vi havde længere tid på øerne, for hold nu op, det var lækkert. Men det må blive en anden gang.

På fjerde dagen ankom vi tilbage i Miami.

Krydstogt i Nassau

Sidste oplevelser i Florida

Vi havde oplevet noget af et nytår i New York, fløjet til Florida for at tage på et krydstogt til Bahamas øerne og er nu tilbage i Miami, hvor vi skal på næste eventyr.

Ved et fancy hotel i byen henter vi vores køretøj, som vi skal cruise rundt i de næste tre dage – en lækker hvid chevrolet convertible.

Med vind i håret kører vi ud af US Highway 41 mod Everglades National park.

Du kan ikke misse en tur i airboat, når du er på disse kanter.

Turen tager kun lige omkring halvanden times tid, men du kommer rigtig ud i sumpen, hvor du får en fantastisk udsigt over sumpen med dens fugleliv og ikke mindst de mange lurende alligatorer, der er at finde her.

Dernæst kører vi mod Kissimmee nær Orlando, blot for at tage en overnatning.

Airboat i Everglades
Krokodille i Everglades

Rumraketter og store drømme

Næste dagen skal udnyttes godt og grundig, for til Kenneths store fornøjelse, har vi nemlig billetter til Kennedy Space Center, der ligger ude ved tangen af Cape Canaveral.

Et stort ønske der går i opfyldelse.

Fra Kissimmee er der omkring en times kørsel ud til Space Centeret, så efter morgentrafikken har lagt sig, lægger vi os endnu engang ud på motorvejen i vores flyder.

Vi får nydt en hel dag i selskab med enorme raketter, fascinerende målsætninger og imponerende bedrifter.

Hele komplexet er én stor fascination. At sidde inde i en lille kapsel, at blive sendt afsted med en rakat eller være på fluen på væggen i kontrolrummet hvor alle blot sidder at krydser fingre for at opsendelsen går som den skal. Det er blot nogle af de ting, du kommer med på ved Kennedy Space Center.

Kennedy Space Center

Dagen har været intet mindre end fantastisk og i den skønne aftensol triller vi væk fra rumfartøjerne og andre imponerende ting og stikker syd mod Miami endnu engang.

Midtvejs finder vi en Days Inn, som vi triller ind på og tager en overnatning.

Dagen efter nyder vi de sidste timer i den smarte åbne sportvogn inden vi afleverer den i Miami lufthavn og vi sætter os op i et fly på vej tilbage til Danmark.

New York til Florida - kør selv florida

Vores rute fra New York til Florida med krydstogt og lille roadtrip

Vi ved godt at det var en meget presset rundrejse. Desværre havde vi ikke mange feriedage at gøre godt med her, derfor kom der så mange oplevelser ind i denne rejse.

Ligge-på-stranden-mennesker er vi langt fra… eller jeg er i hvert fald ikke og når det endelig sker (meget sjældent) så er jeg altid den der spørger efter 10 minutter ”hvad skal vi så lave nu?”

Så Kenneth har lært at oplevelser skal der til og det må man sige at vi fik her.

Hvor lang tid vi brugte på denne rejse?

Vi brugte faktisk kun 11 dage inkl. flyveturen hjem (over natten).
Ruten blev således:

3 nætter i New York
1 nat i Miami
3 nætter på krydstogt
2 nætter på roadtrip
1 nat på flyet hjem

Som skrevet før, så havde vi simpelthen ikke flere feriedage til rådighed, så derfor blev det til denne lille kompakte rejse.

Hvis du har flere dage til rådighed kan du evt. forlænge rejsen, med enten et længere krydstogt eller måske et længere roadtrip i Florida.

Vi håber at vores rejse fra New York til Florida og med et lille krydstods til Bahamas kan give dig inspiration til at få nogle fantastiske oplevelser i USA, trods de store afstande.
Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller bare synes at denne artikel var nyttig, så skriv os en kommentar nedenfor – vi vil meget gerne høre fra dig.

Del gerne denne post på din:

Find mere om fantastiske USA her:

Hvor skal man bo i Los Angeles

Den selverklærede underholdnings-hovedstad i verden. Den hektiske, fascinerende og enorme Los Angeles. Byen Los Angeles er spredt ud over 1.302 kvadratkilometer og det kan derfor