På eventyr i Australiens outback

På vores rundrejse i Australien, er vi nu nået til Australiens outback – Australiens midte.

Vores 3 dages outback-eventyr i Australien ventede forude og ville tage os rundt i Australiens røde ørken. Ind til Australiens verdensberømte sten, Ayers Rock eller Uluru, som den som kaldes igen.

(Denne post kan indeholde reklamelinks <– hvad er det?)

Alice Springs

Kom med på eventyr!

Tilmeld dig vores rejseunivers, hvor vi skriver om rejser, oplevelser, udfordringer på rejser og mange andre spændende rejserelateret ting.
Vi rejser ud 2-3 gange om året i et par måneder til forskellige steder i verden.
Så kom med ud på eventyr!

Note: Hvis du planlægger en rejse ind til Australiens outback og lander i Alice Springs med fly, skal du være sikker på, at du har tid nok, hvis du ønsker at tage på en fler-dags udflugt.

Turene fra Alice Springs er normalt 3 dage og 2 nætter, så du skal bruge en nat før og en nat efter turen.
(Vi arrangerede blot med hotellet vi boede på, at stille vores kufferter i et rum til vi kom tilbage – så vi kun havde en lille turtaske med.)

Vi havde selv booket og arrangeret turen med The Rock Tour, som du kan læse om her i artiklen.

Det blev helt sikkert en tur vi vil huske med mange fantastiske grin og oplevelser.

Turen var nok mere henvist til det yngre publikum, så vi fik en kæmpe oplevelse ud af det.

Vores bil i outbacken

Tidlig morgenstart til vores første eventyr ud i Australiens outback

Vi blev hentet på vores hotel klokken 5.30 om morgenen. Derefter kørte vi rundt for at hente andre deltagere.

Vi skulle bruge 3 dage med gruppen.

I alt var vi en gruppe på 17 unge mennesker fra hele verden – og det var virkelig unge mennesker – faktisk tror jeg, jeg var den ældste!

Vores guide TomTom var en sjov fyr, lidt stille, men formåede at ryste vores forskelligartede gruppe sammen.

Det første han fortalte os at gøre, var at skrive vores navne på vinduerne ved vores sæder – på den måde lykkedes det os at lære navnene lidt hurtigere.

I venstre hjørne af forruden, skrev han alle de steder, vi ville udforske og opleve.

En meget cool måde at følge vores tur på.

På eventyr i Australien
Eventyr i Australiens outback

Første stop: Kings Canyon

Vi kørte det længste stykke den første dag.

Hele vejen til Kings Canyon. Det tog os ca. 6-7 timer at nå vores destination.

Kings Canyon er et fantastisk sted, absolut favoritten for mange vandrere.

Tre stier er tilgængelige i Kings Canyon, og vores mission var at tage stien, der går 6 km rundt i området.

Men vores første udfordring kom ret hurtigt. Vi skulle bestige den onde “Heart Attack Hill”. –>
(Den ser meget lettere og meget kortere ud end den egentlig er!)

En meget hård, ujævn, stor klippetrappe.

Jeg blev tvunget til at give op halvvejs. Min søster forsøgte at overbevise mig og fortalte mig, at det ville være en fantastisk udsigt fra toppen. Men jeg var ikke i stand til at flytte mine fødder et skridt mere.

Trappe
Kings Canyon
eventyr i Kings Canyon

Min søster, en pige fra USA og jeg, gik ned ad trappen igen og tog den korte tur til King Gorge Walk i stedet.

Det var en times gåtur i bunden af kløften. Bestemt også en fantastisk tur.

Vi holdte os respektfuldt på vandrestierne. En stor del af kløften er stadig hellig for aboriginerne.

Fra bunden af kløften hævede klippesiderne sig 100 meter op omkring os og vi kunne skimte resten af vores gruppe gående på toppen.

Senere samme dag gjorde vi holdt for at få et glimt af den berømte klippe, Uluru alias Ayers Rock – dette var dog ikke Uluru!

Dette var Fuluru, den falske Uluru. (Som den hedder)

Falske Uluru

Efter en hel skør og begivenhedsrig første dag, faldt vi i søvn i vores swags omkring bålet.

En frysende nat i Australiens outback

TomTom vækkede os kl. 6 om morgenen efter en isnende kold og dårlig nat med hylende dingoer omkring os og med meget lidt søvn.

Næste stop var Kata Tjuta – en smuk klippeformation i outbacken.

Vi havde en 2-timers vandretur i området.

Gennem Australiens outback gik vi mod de mægtige kupler for at bestige Kata Tjuta.

På eventyr i Australiens outback
Kata Tjuta

Efter et kort stop på det spændende, Cultural Centre, satte vi kursen mod vejen igen og mod den majestætiske og historiske, Uluru.

Det var fuldstændig fortryllende ved første øjekast.

Jeg har set den mægtige sten på billeder og talt om dens historie i forskellige opgaver i skolen, og nu var den lige der.

Min drøm gik endelig i opfyldelse!

uluru

Vi gik en kort gåtur tættere på Ayers Rock og fik en fantastisk guidet tur i hulerne, hvor aboriginerne havde levet deres liv.

De mange symbolske malerier fortalte historier, og små klipper fungerede som borde og “komfurer”.

Vi kørte et stykke væk for at spise aftensmad. Den blev serveret med Uluru i solnedgangen og det var helt fantastisk – kan ikke anbefales nok.

Hvis du har muligheden – gør det!

(reklamelink)

En magisk solopgang

Endnu en gang vækkede TomTom os kl. 6.00.

Vi kom på vejen igen, trætte og udmattede.

TomTom havde den gode idé at sætte noget virkelig høj rockmusik på. Vi kunne ikke gøre andet end at grine. Vi var vidst ikke rigtig vågne endnu.

Bagefter fik vi forklaringen på sangen. Midnight Oils “Beds are Burning” fra 1987.
En politisk sang om aboriginerne der med vold og magt bliver frarøvet deres land og levevis.

I totalt mørke nåede vi en parkeringsplads for at spise lidt morgenmad.

Da solen rejste sig over horisonten, og dens første lysstråler ramte Uluru, stod vi bare der og beundrede udsigten.

Solens første stråler rørte Uluru. Stilheden blev med ét afbrudt af introsagen til Løvernes Konge.

Det var fedt!

Vi var vidne til en hel betagende solopgang, der på magisk vis lyste Ulurus mange farver op.

I australiens outback
Uluru i morgenlys
Uluru i flot morgenlys

Helt tæt på Uluru

Efter morgenmad havde vi mulighed for at gå en tur rundt om Uluru.

En dejlig 8-10 km gåtur i Australiens outback.

Vi nød turen og kom nogle steder helt tæt på den store sten. Og selvfølgelig respekterede vi de områder, der var hellige for aboriginerne. Nogle områder måtte vi ikke tage billeder.

Gåtur i Australiens outback

Et fantastisk eventyr i Australiens outback er kommet til vejs ende.

Et eventyr jeg bestemt vil huske tilbage på med glæde i hjertet.

Vi var på vej tilbage til Alice Springs. Det var rart at komme tilbage til civilisationen og et dejligt varmt bad.

Om aftenen mødte vi de andre eventyrere på The Rock Bar til en god burger og nogle drinks.

Næste dag rejste vi videre ned mod Adelaide til andre eventyr, som du kan læse mere om her: Vores møde med hvidhajer i Australien

Lækker Australien

Vi håber, at denne tur i Australiens outback har givet dig mod på at komme ind i Australiens røde ørken.
Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller bare synes, at denne artikel var nyttig, så skriv os en kommentar nedenfor – vi vil meget gerne høre fra dig.

Del gerne denne post på din:

Find mere om lækre Australien her: